Her kan du lese om rollen administrator, og hvilke muligheter den har.
I rollen som administrator vil man få en fullstendig oversikt over skolens digitale læremidler og administrere dem. I tillegg har administrator tilgang til følgende funksjoner:
- Brukerhåndtering
- Lisensoversikt- og tildeling
- Godkjenning av ønskeliste/ handlekurv
- Se og endre budsjett
- Se statistikk
- Se ordrehistorikk
Hvilken rolle man har på Digitalelev, blir første gang gitt av kontoeier. Forskjellen mellom kontoeier og administrator er kun at administrator ikke kan slette kontoeier. Kontoeier godkjenner brukeravtalene på vegne av organisasjonen, og det gjøres første gang. En kontoeier kan tildele administratortilgang til en eller flere av skolens eller kommunens ansatte. Dette gjøres i fanen brukerhåndtering oppe til høyre i skjermbildet. Deretter kan administrator tildele brukerroller.
Hvem kan være administrator?
Administrator kan for eksempel være rektor på skolen, eller andre utvalgte. En skoleadministrator har tilgang til å kjøpe og se hvilke lisenser ens egen skole har. Når en kommune eller fylkeskommune er administrator, vil den ha oversikt over skolene sine. En kommune/ fylkeskommune kan kjøpe og tildele lisenser til skolene sine.
Administrator på ulike nivåer
Administrator vil ha innsyn i, og kan gjøre endringer på budsjettet. Han vil også ha fullt innsyn i statistikk for sin skole, eller alle kommunens/ fylkeskommunens skoler, dersom administratoren er på kommunenivå. Dersom administrator er på kommune- eller fylkeskommunenivå, vil man ha innsyn i statistikk for alle skolene samlet. Man vil dessuten kunne dele ut til lisenser kjøpt på kommunenivå til alle skolene eller grupperinger innenfor alle skoler.
Kommentarer
0 kommentarer
Artikkelen er stengt for kommentarer.